نوامبر 222014
 

شهید ثانی، شیخ زین­الدین بن علی عاملی (911 _ 965 هـ) یكی از فقیهان بزرگ و چهره­های درخشان تاریخ خونبار تشیع است. او در عمر پنجاه و چهار ساله­اش بیش از هفتاد كتاب و رسال بزرگ و كوچك از خود به یادگار گزارد. بزرگ شخصیتی كه تار و پود زندگیش تقوا، تقدس و تحقیق، و آرزویش، گره گشایی از گرفتاران و محرومان بود و در پایان عمر هم با غروبی خونین، صداقت و حقانیت؛ راه، روش، كار و دانش خویش را امضا كرد.
این فقیه شهید سه رساله درباره نماز جمعه دارد:

1- صلاة الجمعه؛
2- خصائص یوم الجمعه؛
3- الحثّ علی صلاة الجمعه.
آنچه در پی می­آید ترجمه همین رساله است. شایان ذكر است كه مجموع رسایل شهید ثانی به زودی به همّت مركز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی منتشر خواهد شد.
بسم الله الرحمن الرحیم
این مقاله­ای در تشویق به نماز جمعه است كه به درخواست بعضی از مؤمنان نوشتم و فرستادم.
ای برادران مسلمان _ كه خدا به ما و شما توفیق طاعت دهد و با رشت محبتش ما را به كاری كشاند كه مای رستگاری و وصول به قرب حضرتش شود _ بدانید بعد از «ایمان به خدا» نماز جمعه از بزرگترین واجبات اسلام و برترین عبادت­هاست، كه خدای تعالی این امتیاز را فقط به این امِّت كریمه اختصاص داده است.
از دیرباز، خداوند متعال هر روز هفته را به یكی از امِّت­ها اختصاص داده بود تا در آن روز با برنام ویژ و عبادتی به خودسازی و تقرّب بپردازند، و این نماز را در این روز ویژ مسلمانان قرار داد و آن را از بزرگترین نعمت­های سنگین خود مقّرر داشت. نماز جمعه جامع عبادت، یاد خدا و موعظه است، گوش فرادادن به خطبه­ها سبب صفای دل، انگیز تقوا و دوری از گناه و نافرمانی خدای تعالی است.
نماز جمعه در قرآن كریم
خدای تعالی به نماز جمعه ویژگی­هایی داده و ترغیب و تشویق­هایی كرده كه در هیچ موردی دیگر، چنین نیست. خداوند تبارك و تعالی در قرآن كریم می­فرماید:
(یا ایهاالذین آمنوا اذانودی للصلاة من یوم الجمعه فاسعوا الی ذكرالله و ذروا البیع ذالكم خیرلكم ان كنتم تعلمون فاذا قضیت الصلاة فانتشروا فی الارض وابتغوا من فضل الله واذكروا الله كثیراً لعلّكم تفلحون و اذا رأوا تجارة اولهواً انفّضوا الیها و تركوك قائماً قل ما عندالله خیر من اللهوِ و من التجارة والله خیر الرازقین)
«ای مؤمنان، هنگامی كه برای نماز روز جمعه بانگ اذان داده شود، به سوی یادكرد خدا [= نماز جمعه] بشتابید و خرید و فروش را رها كنید؛ اگر بدانید این برایتان بهتر است. سپس چون نماز پایان یافت در زمین پراكنده شوید [و به راه حقّ روید] و [روزی خود را] از بخشش الهی بجویید، و خداوند را بسیار یاد كنید، باشد كه رستگار شوید؛ و [غافلان] چون داد و ستد یا سرگرمی­ای ببینند، به سوی آن بشتابند و تو را ایستاده [در حال خواندن خطبه] رها كنند؛ بگو خداوند بهترین روزی دهندگان است.»
در این آیات، بر نماز جمعه تأكیدهای گوناگونی وجود دارد كه بر آگاهان و اهل فن پوشیده نیست، ولی چون دقیق و فراوان است، در این جا نمی­گنجد. [یادآوری نماز]
پیامبر اكرم(صلى الله علیه و آله) به مسلمانان فرمان داد این سوره را جمعه­ها در نماز جماعت و به خصوص در نماز جمعه بخوانند تا حاضران بشنوند و در این دستور الهی تدبّر كنند و بیندیشند و شنوندگان برای عمل به آن به پا خیزند.
خداوند متعال افزون بر سور جمعه، در سور منافقون نیز بر نماز جمعه تأكید و پافشاری كرده است. در این سور ، كه دستور آمده در نمازهای این روز قرائت شود، آمده است:
(یا أیها الذین آمنوا لاتلهكم أموالكم ولا أولادكم عن ذكرالله و من یفعل ذالك فأولئك هم الخاسرون)
خداوند در سوره پیشین نماز جمعه را «ذكر الله» نامید و این جا هشدار می­دهد:
«ای كسانی كه ایمان آورده­اید اموال و اولادتان شما را از یاد خدا [= نماز جمعه] غافل نكند و كسانی كه چنین كنند زیانكارانند.»
تأمِّل و دقّت كن كه خداوند چگونه در سور اول، هم به نمازجمعه دستور داد و هم تشویق فرمود؛ و در سوره دوّم آن سفارشات را با نهی از اشتغال به سایر كارها و تهدید بر ترك آن همراه ساخت، همچنین آنان را كه نماز جمعه نمی­خوانند اهل خسران نامید، همان خسران و زیانی كه در جای جای قرآن، كافران و ظالمان را به آن توصیف كرده است، و همین پیام رسایی است برای شخص متدبّر، و بس است برای اهل بصیرت. باز حضرت حقّ می­فرماید:
(حافظوا علی الصلوات والصلاة الوسطی)
«به نمازها و نماز وسطی مواظبت داشته باشید.»
این امر الهی به محافظت و مواظبت بر نماز وسطی اختصاص یافت و نماز وسطی، طبق تفسیر محقّقان، نماز ظهر در ایام هفته و نماز جمعه در روز جمعه است، بلكه گروهی از عالمان بر این عقیده­اند كه نماز وسطی فقط نماز جمعه است ولاغیر.
جمعه در سنّت پیامبر و امامان(علیه السلام)
در سنّت پیامبر(صلى الله علیه و آله) و احادیث اهل بیت عصمت(علیه السلام) در ترغیب به نماز جمعه _ روایات فراوانی رسیده و به قدری زیاد است كه به راحتی قابل شمارش نیست ولی
«آب دریا را اگر نتوان كشید» «هم به قدر تشنگی باید چشید»
اینك به تعدادی از گل­های این بوستان اشاره می­كنیم:
قال النبی(صلى الله علیه و آله): «الجمعه حقُ واجب علیم كلّ مسلمٍ الّا اربعة: عبد مملوك أو امرأة أو صبّی أو مریض.»
«نمازجمعه وظیفه­ای است ثابت و واجب بر عهده هر مسلمانی مگر بر این چهار دسته: زن، برده و بیمار و كودك.»
قال النبی(صلى الله علیه و آله): «اعلموا انِّ الله تعالی قد افترض علیكم الجمعه، فمن تركها فی حیاتی أو بعد موتی وله امام عادل استخفافاً بها أو جحوداً لها فلا جمع الله شمله ولا بارك له فی أمره، ألا ولا صلاة له، ولا زكاة له، ألا ولا حجّ له، ألا ولا صوم له، ألا و لا برّ له حتّی یتوب.»
حضرت رسول اكرم(صلى الله علیه و آله) می­فرماید: «بدانید كه جدّاً خدای تعالی نماز جمعه را بر شما واجب داشته است با بودن امام جمع عادل، هر كس آن را از روی سبك شمردن یا انكار ترك كند، چه در حیات من و چه پس از وفات من؛ خدا به كار او خیر و بركت ندهد و زندگیش را سامان نبخشد. با خبر باشید كه چنین كسی نه نماز، نه زكات، نه حجّ و نه روز مقبولی دارد، هیچ نیكی و خیری ندارد تا توبه كند و به نماز حاضر شود.»
محمدبن مسلم عن ابوجعفر [باقر](علیه السلام) قال «من ترك الجمعه ثلاث جمع متوالیة طبع الله علی قلبه»
«هركس سه هفته پیاپی نماز جمعه را ترك كند خداوند [مجاری ادراكی او را می بندد] و بر دلش مهر می­زند.»
عن ابی عبدالله [صادق] (علیه السلام) قال: «انِّ للجمعة لحقّاً و حرمهً فایاك أن تضیع فی شیءٍ من عباده الله تعالی و التقرّب الیه با عمل الصالح.»
«به راستی جمعه هم حقّ و حرمتی دارد، پس به هوش باش، مبادا كه آن را ضایع كنی یا در چیزی از عبادت خدا و تقرّب جستن به او _ با عمل صالح _ كوتاهی ورزی.»
قال ابوعبدالله (علیه السلام): «فضّل الله الجمعة علی غیرها، وانِّ الجنان لتزخرف و تزین یوم الجمعة لمن آتاها، وانّكم لتتسابقون الی الجنة علی قدرسبقكم الی المسجد للصلاة، وانِّ ابواب الجنان لتفتّح لصعود أعمال العباد، و انِّ الملائكه لتقف علی ابواب المساجد و بایدیهم أقلام الفضّة و قراطیس الذهب یكتبون الاول فالأوّل حتّی یصعد الامام الی المنبر فیطوون الصحف و یدخلون مع النّاس یستمعون الخطبة.»
«خدا جمعه را بر روزهای دیگر فضیلت و برتری داد، و از این رو بهشت برای وارد شدگان در این روز [به عالم آخرت] با زیور و تزیین شود و به همان اندازه كه شما، برای شركت در نماز جمعه به سوی مسجد از یكدیگر سبقت گرفته­اید، به سوی بهشت از همدیگر سبقت می­گیرید و فرشتگان با قلم­های نقره­ای و كاغذهای زرین، در آستانه مساجد می­نشینند و واردشوندگان را به ترتیب با شمار اوّلین نفر و دوّمین نفر و… ثبت نام می­كنند و هنگامی كه امام جمعه به جایگاه خواندن خطبه بالا می­رود، فرشتگان دفترها را می­بندند و به استماع خطبه می­نشینند.»
عن ابی عبدالله(علیه السلام) قال: «انِّ الله عزّوجلّ فرض فی كلّ سبعة ایام خمساً و ثلاثین صلاةً، منها صلاة واجبة علی كلّ مسلمٍ أن یشهدها الّا خمسة: المریض، والمملوك والمسافر والمراة و الصبی.»
«خدای عزّ و جلّ در هر هفته سی و پنج نماز واجب فرموده كه بر هر مسلمانی شركت در یكی از آنها، واجب و فرضیه است مگر بر بیمار، برده، مسافر، زن، و كودك.»
عن ابی عبدالله(علیه السلام) قال: «جاء اعرابی الی النبی(صلى الله علیه و آله) یقال له: قلیب، فقال: یا رسول الله انّی تهیات الی الحجّ كذاوكذا مرّهً فما قُدِّرُ لی فقال له: یا قلیب علیك بالجمعه؛ فانّها حجّ المساكین.»
«فرد چادرنشین به نام قلیب به محضر حضرت رسول اكرم(صلى الله علیه و آله) آمد و عرض كرد: یا رسول الله چندین بار است كه برای حجّ خانه خدا زمینه سازی كرده­ام ولی تاكنون، زیارت خان خدا نصیبم نشده است، آنگاه حضرت رسول فرمودند: «ای قلیب! بر تو باد نماز جمعه كه آن، حج فقیران است.»
این­ها بخش كوتاهی از آن سفارشاتی است كه در شأن نماز جمعه در كتاب و سنّت آمده است و هر كس در بعضی از این­ها تدِبّر كند، او را بس است.
در ارزش، اعتبار و فضیلتش همین بس كه هم در روایات آمده و هم بهترین عالمان اتفاق نظر دارند كه بعد از ایمان به خدا، افضل اعمال صالح، نماز است، و از میان نمازهای واجب و مستحب، نمازهای یومیه از همه بهتر و بهترین نماز یومیه نماز وسطی است و نماز وسطی نماز ظهر، در هر روز و نماز جمعه، در آدینه است. پس نماز جمعه پس از ایمان، برترین اعمال مؤمنان است.
همین قدر بس، و در همین مقدار، منظور كسی كه بیشتر را بجوید، تأمین می­شود؛ گفته­های گذشته خوب سرمایه­ای است: (لمن كان له قلب أو ألقی السمع و هو شهید) ؛ «برای كسی كه صاحبدل باشد یا گوش جان بسپارد و شاهد باشد.»
یك مسلمان _ پس از فراخوانی این همه اوامر الهی _ چگونه می­تواند چنین فرضی بزرگی را رها كند و چنین روز شریفی را كه خدا به مسلمانان اختصاص داد، ضایع و تلف كند و آن را به بطالت و خسارت یا در امور دنیای سپری سازد؟ چنین شیوه، جز نشان ضعف ایمان، سستی یقین و عقیده، تلبیس ابلیس لعین و دخالت­های ناپیدایش در كار مؤمنان، چیزی نیست.
سخن برخی عالمان هم كه گویند: «نماز جمعه واجب مشروط است و اجاز امام معصوم یا نایبش را می­طلبد و…» اینان را فریب می­دهد، با آن كه چنین حرفی، نظریه­ای است كه در این روزگار هر كه به آن دل بندد، در پیشگاه خدا معذور نخواهد بود؛ به خصوص بعد از آن دستورهای مهمّ كه نزد اهل بصیرت بی­قید و شرط است. در فردای قیامت و سختی حسابرسی عذاب­آور وقتی خدا به شما بگوید: در كتاب محكم و مجیدم كه هیچ باطلی در آن راه ندارد و از هر تحریفی مصون و محفوظ است و از مصدر حكیم حمید نازل شده به نماز جمعه فرمان دادم، و به آن هم بسنده نكردم تا بر زبان فرستادگانم انبیا و اوصیای آنان آن قدر در این باره سفارش كردم كه هر صاحبدلی بارها شنید؛ چه جوابی خواهید داشت؟ آیا از شما می­پذیرد كه پاسخ دهید: «بعضی می­گفتند: نماز جمعه واجب نیست»؟
آیا سخن خدا، حضرت رسول، امامان(علیه السلام) و علمای اسلام كم ارزشتر از حرف بعضی مردم بود كه می­گفتند: «واجب نیست»؟
گیرم كه خدای تعالی بر این فرضیه، تأكیدهای گذشته را نداشت، آیا كلام این بعضی، معارض و در تضادِّ با نظر جامعه مسلمانان كه معتقد به وجوب نمازاند، نبود؟
از درگاه خدای تعالی درخواست عصمت، عفو و رحمت دارم و از او یاری می­طلبم تا بر رعایت حقوق الهی و اطاعتش یاری كند.
اینك من _ به نوب خود _ امانتی كه برگردن داشتم ادا و پیام الهی را ابلاغ كردم و طبق آنچه بر من واجب بوده خیرخواهی و دلسوزی كردم، بر عهد من جز اصلاح وظیفه­ای نیست:
(ان أرید الّا الاصلاح ما استطعت و ما توفیقی الّا بالله علیه توكلت و الیه انیب)
«من جز اصلاح _ تا آن جا كه توانایی دارم _ نمی­خواهم، و توفیق من جز از خدا نیست بر او توكّل دارم و به سوی او باز می­گردم.»
ستایش آن چنان كه سزاوار سپاس است مخصوص خداست، و درود او بر سرور رسولان حضرت محمد و خاندان و یارانش باد.
این مطالب را زین­الدین بن علی بن احمد _ كه نیازمند عفو خداوند است _ نوشت در حالی كه شاكر و تسلیم خداست و اهل نماز و استغفار.